Luo ja nauti työsi tuloksista – myös taloudellisesti.

Ahdistaako Googlen työkalut?

Googlen työkalut helpottavat markkinointia ja auttavat yrittäjää seuraamaan kävijämääriä sivustollaan

Pelkkä Google sanan kuuleminen voi saada hikikarpalot nousemaan yrittäjän otsalla. Älä kuitenkaan heti lannistu, sillä Googlen ilmaisiin työkaluihin kannattaa tutustua ja yrityksellesi tärkeimmät ottaa käyttöön.

Lue tästä blogitekstistä, miten Googlen työkalut voivat auttaa asiakkaita löytämään yrityksesi, oli se sitten kivijalkamyymälä tai verkkokauppa sekä mitkä työkalut ovat sinulle oleellisia myynnin seuraamiseksi ja kasvattamiseksi.

1. Google yritysprofiili

Mikä ihmeen Googlen yritysprofiili tai Google Business tai Google my Business?

Rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta käytännössä Googlen yritysprofiili on yritysesittely, mikä näkyy Googlehaun tuloksena sivun oikeassa reunassa, kun olet etsinyt yritystäsi Googlesta. Kirjoita siis Googlen hakukenttään oman yrityksesi nimi ja katso mitä tietoja tupsahtaa esille.

Jos sinulla on kivijalkaliike, niin yritysprofiili on kaikkein oleellisinta olla olemassa ja oikein täytetty. Käytännössä Googlen yritysprofiili määrittää sen, että näkyykö yrityksesi Googlen kartalla vai ei. Jos sinulla on esimerkiksi kampaamo ja yritykselläsi ei ole Googlen yritysprofiilia, niin kampaamosi ei näy hakutuloksissa ja kartalla asiakkaan hakiessa kampaamoa alueeltasi.

Kuvakaappaus Turun alueen kampaamoista
Kuvakaappaus otettu 23.3.2023. haulla: Turku kampaamo

Googlen yritysprofiilin ylläpitäminen on oleellista, sillä aika moni kuluttaja katsoo mm. aukioloajat ja saapuu nettisivuillesi yrityksesi profiilista. Voit lisätä profiilisi valokuvia yrityksestäsi sekä tuotteista, joita sinulla on myynnissä. Voit tehdä postauksia, kuten sosiaalisen median kanavissa ja ilmoittaa tapahtumista. Lisäksi asiakkaat voivat antaa arviointeja yrityksestäsi, jotka ovat muiden käyttäjien luettavissa.

Jos kyseessä on palveluja tuottava yritys ilman kiinteää toimipaikkaa, ei yritysprofiili ole aivan yhtä olennainen ja tärkeä. Siinä tapauksessa esimerkiksi nettisivujen tai some-profiilin ylläpitäminen kannattanee priorisoida ensin.

Yritysprofiilin voi myös yhdistää mm. Bing Places for Business -profiiliin. Jolloin myös Bing-hakukonetta käyttävät potentiaaliset asiakkaat löytävät sivuillesi.

Laita siis yritysprofiilisi kuntoon!

2. Google Analytics

Google Analyticsin avulla saat tietoa sivujesi kävijämääristä sekä siitä millä sivuilla asiakkaasi käyvät. Mikäli olet yhdistänyt verkkokauppasi Analyticsiin, niin näet myös konversiot ja myyntiin liittyvää dataa. Alla mielestäni tärkeimmät asiat pienyrittäjille, joita Analyticsin avulla voit seurata

  • Kävijämäärä
  • Istuntojen määrä
  • Kuinka kauan käyttäjät viettävät aikaa sivustollasi
  • Mitkä sivut ovat suosituimpia
  • Mille sivulle kävijät laskeutuvat
  • Miltä sivulta kävijät poistuvat
  • Mistä maasta kävijät saapuvat sivustollesi
  • Mistä kanavasta kävijät tulivat sivustolle
    • Google haku
    • Joku muu hakukone
    • Suoraan kirjoittamalla osoitteen osoiteriville
    • Suosittelijan kautta
    • Ei tiedossa (asiakkaat, jotka hylkäävät evästeiden seurannan)
    • maksullisen mainonnan kautta
    • Somesta
    • tms. muu suosittelija
  • Mikä on välitön poistumisprosentti
  • Myynti ja konversiot

Kun aika on rajallista, niin verkkokauppa-alustan omasta analytiikkaseurannasta näet helposti myynnin ja konversiot. Kun kaipaat tarkempaa erittelyä ja haluat mitata esimerkiksi maksullisen markkinoinnin toimivuutta, niin silloin kannattaa tutustua tarkemmin myyntisuppiloiden rakentamiseen.

Googlen ohjeistuksesta löydät ohjeet lähes mihin tahansa maan ja taivaan väliltä, mutta se ei aina ole se kaikkein yksinkertaisin tapa. Jos haluat lisätietoa Google Analyticsin toiminnasta voisit lähteä liikkeelle esimerkiksi tästä Karhu digimarkkinointitoimiston blogitekstistä.

3. Google Tag Manager

Google Tag Manager on luotu, jotta sinun olisi helpompi hallita erilaisia sovelluksia, jotka on yhdistetty sivustoosi. Jokaisen sovelluksen yhteydessä sivustolle on asennettava pieni koodinpätkä, jotta sovellus toimii. Google Tag Managerin koodi asennetaan sivustolle vain kerran, jonka jälkeen muut sovellukset voidaan yhdistää Tag Manageriin eikä niiden koodeja tarvitse enää lisätä sivullesi erikseen.

Tag Manager on siis ikään kuin puun juuret, jotka istutetaan maahan eli verkkosivulle. Puun juuret huolehtivat ravinteiden kulusta, samoin Tag Manager huolehtii informaation kulusta. Verkkosivuilla oleva puusi alkaa kantamaan hedelmää, kun sen oksille lisätään eri sovelluksia, kuten Google Analytics.

Google Tag Manager on kirsikkapuun juuret, mikäpä muukaan 😁

Mitä hyötyä Google Tag Managerista on pienyrittäjälle?

  • Sivuston nopeus pysyy hyvänä, kun sivustolle on asennettu vain yksi koodinpätkä useiden sijasta
  • Helpottaa tagien eli koodipätkien hallintaa. Säästää aikaa ja etenkin hermoja.

Otathan nyt ensin haltuun nämä ja jatketaan sitten toisessa blogitekstissä? Tulossa siis osa 2 Googlen työkaluista.

Muokattu viimeksi:


Lue lisää vinkkejä