Vastuullista digimarkkinointia

Iskikö vaihtisokeus? Kolme vaihetta ennen yrityksen perustamista

Kolme vaihetta ennen yrityksen perustamista

Iskikö vaihtisokeus? Kolme vaihetta ennen yrityksen perustamista

Jos pohdit onko digiyrittäminen sinun juttusi ja etsit apua ihan ensimmäisille metreille, niin olet oikeassa paikassa! Tässä tekstissä autan sinua pohtimaan yritysideasi kantavuutta ja annan vinkkejä, miten voit aloittaa yrittäjyyden ns. tyhjästä, matalalla kynnyksellä.

Vaihe 1: Miksi?

Kysy itseltäsi se kaikkein tärkein kysymys: Miksi?

  1. Miksi haluan aloittaa yritystoiminnan digitaalisessa maailmassa?
    • Mitä haluan saavuttaa?
    • Mikä innostaa sinua?
  2. Miksi minun tuotteeni tai palveluni kiinnostaa asiakasta?
    • Mikä tekee tuotteestasi tai palvelustasi kiinnostavan, omalaatuisen tai erikoisen?
    • Mikä on kilpailuvalttisi?
  3. Miksi yritykseni on ylipäätään olemassa?
    • Mitä yhteiskunta ja ympäristö hyötyvät yrityksesi olemassaolosta?
    • Ketä haluat auttaa?
  4. Miksi haluan saavuttaa tavoitteet, jotka aiemmin kirjasin?
Varaa tähän pohdintaan kynä ja paperia

Näihin kysymyksiin ei ole olemassa oikeita vastauksia ja jokainen vastaa niihin omalla tavallaan. Tärkeintä on se, että pysähdyt miettimään yrityksesi visiota ja missiota eli omaa businessunelmaasi sekä sitä, että mitä (hyvää) haluat saada aikaiseksi yrityksesi olemassaololla.

Tässä kohtaa on myös erittäin hyödyllistä pohtia omia arvojasi ja sitä mistä joudut luopumaan aloittaessasi yrittäjyyden. Sekä oletko valmis tinkimään esimerkiksi vapaa-ajastasi, jos aloitat yrittäjyyden työn ohella. Tai oletko valmis tulemaan toimeen pienemmällä, jos päätät jättää päivätyösi.

Kaikki arvot eivät ole itsestään selviä ja ne voivat selvitä vasta pitkän itsetutkiskelun päätteeksi. Ennen yrittäjyyttäni pidin 1,5 vuoden sapattivapaan ja reissasin maailmalla tehden vapaaehtoistöitä. Silloin luulin, että vapaus, jota tunsin ensi kertaa elämässäni johtui siitä, että olin poissa kotimaasta ja sain tehdä mitä halusin. Mutta aloittaessani aikatauluttoman yrittäjyyden, niin huomasin, että vapauden tunne syntyy ajallisesta vapaudesta. Siitä että minulla on periaatteessa joka hetki mahdollisuus päättää mitä nyt teen. Töitä vai jotain muuta. Näin työnteko maistuu oikein makoisalta ja aikataulut pitävät, kun teen työtä silloin kun ajatus kulkee.

Vaihe 2: Testaa kysyntä

Kun yritystoiminnan visio ja missio on mielessäsi kirkkaana ja olet valmis seuraavaan askeleeseen eli yrityksen perustamiseen, niin malta vielä hetki.

Mielestäni suurin virhe, minkä aloittavat yrittäjät tekevät on se, että he eivät testaa tuotteensa tai palvelunsa kysyntää vaan olettavat että tuote/palvelu myy, kunhan he sitä markkinoivat. Asiahan ei ole aivan näin. Varmasti suurella markkinointibudjetilla saadaan aikaan jonkinlaista myyntiä, mutta oikean ja hyvän tuotteen tai palvelun markkinointiin kuluu huomattavasti vähemmän resursseja.

Ajattele asiaa näin, lämpimän ilmaston alueella lämmin untuvatakki on turha, on se kuinka hyvä laatuinen tai viimeistä trendiä tahansa. Sen sijaan kesämekot ja hengittävät vaatteet myyvät lähes itse itsensä. On siis tärkeää testata onko tuotteella/palvelulla kysyntää ja jos sitä on niin missä? Kysyntä voi olla myös kausiluontoista tai tarpeeseen perustuvaa. Esimerkiksi harvempi ostaa auton talvirenkaat tai sukset kesällä, mutta niiden kysyntä kasvaa kasvaa heti alkutalvesta.

Aikaisemmin yrityksen piti tehdä markkinatutkimus, jotta pystyttiin selvittämään onko tuotteelle/palvelulle kysyntää. Nykyään riittää, että laittaa pyörimään muutaman maksullisen digimainoksen, niin aika nopeasti selviää ollaanko tuotteesta tai palvelusta kiinnostuneita vai ei.

Voit testata omaa yritysideaasi digimarkkinoinnin keinoin tekemättä juurikaan investointeja. Aloitin oman yrittäjyyteni näiden lähes kokonaan maksutta. Alkumetreillä käytin rahaa vain domainin ja luotettavaan kotimaisen webhotellin hankkimiseen. Tiedän siis miten yritystoiminta saadaan alkuun hyvinkin pienellä budjetilla.

Huomioi, että kun haluat aloittaa digitaalisen markkinoinnin et välttämättä tarvitse edes nettisivua. Voit aloittaa jossakin sosiaalisen median kanavassa tai luoda yritysprofiilin esimerkiksi Googleen. Lue tästä blogitekstistä, miten testata markkinoiden kysyntää digimarkkinoinnin keinoin.

Vaihe 3: Kysy neuvoa ja opi muilta sekä INNOSTU

Vielä viimeisenä vaiheena ennen yrityksen perustamista, suosittelen että käyt jonkinlaisen yrittäjyyden kurssin tai luet yrittäjyydestä kertovia kirjoja ja blogitekstejä tai kuuntelet podcasteja.

Lähes jokaisessa kaupungissa on aloittavien yrittäjien ilmaista yritysneuvontaa, mikä kannattaa hyödyntää. Turussa yrittäjiä auttaa alkuun Potkuri, Salossa Yrityssalo ja oman alueesi Uusyrityskeskuksen löydät täältä.

Parhaiten oma yritysideasi kirkastuu ja oma polkusi vahvistuu, kun keskustelet yrityksestäsi ja sparrailet muiden kanssa. Hyödynnä siis kaikki saatavilla oleva apu ja materiaali ja innostu myös itse yrittäjyydestä. Yrittäminen on oma lajinsa ja se vaatii rohkeutta ja kykyä sekä halua oppia uutta jatkuvasti.

Etenkin yksinyrittäjän tulee osata oman erikoisosaamisensa lisäksi niin monia eri taitoja, että innostus sammuu helposti hämmennyksen ja epätietoisuuden alle ellei joku ole auttamassa ja piirtämässä karttaa kohti tulevaisuutesi tavoitteita.


Kommentit

Leave a Reply