Vastuullista digimarkkinointia

Tarjous vain tänään. Tai no, oikeastaan koko vuoden.

Black Friday – FOMO:n käytön masterclass

Tarjous vain tänään. Tai no, oikeastaan koko vuoden.

FOMO eli Fear of missing out on yksi käytetyimmistä markkinoinnin ja etenkin digimarkkinoinnin keinoista.

Oletko nähnyt mainoksia, jossa on tietty aikamääre, jonka sisällä ostos pitää tehdä, jotta saat alennuksen tai edun? Näissä mainoksissa pelataan juuri ihmisen pelolla eli Fear of missing outilla.

FOMO – pelko siitä, että jos en nyt osta tätä tuotetta, niin sitä ei enää ole tai joudun maksamaan siitä enemmän kuin tänään.

Vasta opiskeltuani markkinointia ymmärsin, miksi Black Fridayna ja muiden vastaavien alennuskampanjoiden aikana tulee ostettua sellaista, mitä ei oikeasti tarvitse.

Black Fridayn tarjoukset ovat niin tehokkaita siksi, että ne saavat ihmisen mielen uskomaan, että tuote tai tarjous päättyy. Jolloin syntyy pelko siitä, että jos en nyt osta tätä tuotetta, niin sitä ei enää huomenna ole tai joudun maksamaan siitä enemmän kuin tänään. Tällöin ihmiselle ei jää aikaa tehdä perusteltua ostopäätöstä vaan ostopäätös tehdään pelon tai puutteen perusteella.

Etenkin verkkokauppojen markkinoinnissa hyödynnetään FOMOa.

Huvittavaa on se, että olen itse ostanut erään markkinoinnin verkkokurssin juuri tällaisen aikamääretarjouksen pohjalta.

Kurssia mainostettiin sellaiseksi, että se alkaa vain kerran vuodessa, mikä ei pitänyt paikkaansa vaan kurssille pystyi liittymään, koska tahansa. Materiaalit olivat kaikki verkossa eikä myöskään tarjous ollut ainutkertainen, päinvastoin.

Ja juuri tällä kurssilla kehotettiin käyttämään FOMOa markkinoinnissa, sillä se on tehokas keino saada ihminen uskomaan, että jos hän ei nyt osta, niin tulee jäämään jostain mahtavasta jutusta paitsi.

Ja harvoin, jos koskaan näin todella käy. Useimmiten, ostamatta jättämispäätös on parempi niin kukkarolle kuin ympäristöllekin. Uskalla siis jättää ostamatta, jos et todella tarvitse tuotetta.


Kommentit

Leave a Reply